Dag 17, Senggigi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Herman Oomen - WaarBenJij.nu Dag 17, Senggigi - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Herman Oomen - WaarBenJij.nu

Dag 17, Senggigi

Door: Herman Oomen

Blijf op de hoogte en volg Herman

20 September 2011 | Indonesië, Batavia

Vanmorgen weer vroeg op want we gaan eerst naar een markt in Gunungsari waar werkelijk alles verkocht wordt, groente, fruit, vlees, vis en huishoudelijke artikelen.
Het stinkt er gelukkig niet zo als op andere grote markten, maar het is een redelijk krappe bedoening.
Grappig is ook dat alle verschillende vervoersmiddelen die op Lombok te zien zijn op het plein ervoor vertegenwoordigd zijn, de talloze cidomo’s (paard en wagen), brommers, motoren en auto’s vullen het plein.
Na even rondgesnuffeld te hebben vertrekken we naar de haven waar we de boot naar Gili Air zullen nemen.
Onderweg valt het op dat het hier aan de Noordkant van het eiland een stuk groener is dan op de rest van Lombok, maar dat komt omdat het een bergachtig terrein is met veel bomen, dus genoeg zuurstof in de lucht.
De wegen zijn soms weer bijzonder steil met vele haarspeldbochten en met de bekende inhaal taferelen, maar onze chauffeur lost dit bekwaam op. Maar op de stukken dat hij vaart kan maken valt het op dat hij het slecht kan hebben dat er iemand voor hem rijdt, en doet dan alle moeite om hem of haar in te halen. Een slechte eigenschap voor een chauffeur die zich verhuurd. Maar het moet gezegd worden dat het nog niet tot erg gevaarlijke situaties geleidt heeft, hoewel je je soms met handen en voeten in de auto vast moet houden en dat is niet altijd prettig. Maar hij ook zijn pretje.
Uiteindelijk komen we aan bij de haven, de naam is me ontschoten maar ik denk dat het Bangsai was, daar nemen we een apart gehuurde boot naar het eiland.
Een korte tijd later zetten we letterlijk voet aan land, ook hier een stukje in het water voordat je aan land bent.
Onze gids heeft een rustig tentje uitgezocht met ligbedden en een overkapte ligbank waar je lekker in de schaduw kan liggen. Een barretje dichtbij voor eten en drinken. Alles bij de hand om er een rustige dag van te maken en dat doen we dan ook.
Tussen het zonnen door een heerlijke Nasi Goreng gegeten en voor het eerst de nodige zonne-uren kunnen maken, heerlijk. Ook nog even gezwommen, maar ik werd toch weer verrast door de enorme laag dode koraal dat op het strand en in het water ligt. Dat is even spitsroeden lopen, met het gevaar dat je voeten worden opengesneden door dit vlijmscherpe materiaal.
Thuis had ik nog overwogen om wat waterschoentjes te kopen, want ik had dit al eerder meegemaakt op Sumatra, maar eigenwijs als ik ben had ik dat nagelaten. Dit kostte me nu een paar beschadigde tenen.
Maar wel lekker gezwommen in het warme water.
Aan alles komt een eind, dus om 15.00 uur vertrekken we weer naar de haven waar de chauffeur weer op ons wacht.
De terugtocht gaat via een weg langs de kust met mooie uitzichten op de stranden. Ook hier steile klimmen en afdalingen, maar wel een beter wegdek dan de heenreis.
Terug in het hotel blijkt dat ik onder de verf van de boot zit en gitzwarte voeten heb van lavazandstrand van de haven. Dus flink boenen en kleren wassen, want die waren aan de achterkant ook roetzwart.
’s Avonds weer lekker gegeten in hetzelfde restaurantje als gisteren, en daarna de koffers weer pakken voor morgen. We gaan met het vliegtuig van 19.00 uur naar DenPasar, dus tijd genoeg om nog even van het zwembad te genieten.
Stukje nog even schrijven en foto’s uploaden (dat duurt even met de trage internetverbinding) en dan is het tijd om te slapen.
Ben net terug, het verslagje is geplaatst, maar de foto's geven niet thuis, ik zal ze morgen weer proberen te plaatsen.

• 20 September 2011 - 17:30

Tien:

Hallo!

Lekker zo'n rustig dagje aan het strand! Het kamikazeachtige rijgedrag neem je dan maar op de koop toe. Jullie hebben het in ieder geval ook deze keer overleefd. Misschien ga je het nog wel missen.! In Griekenland rijden ze ook zo wild. Ze weten niet beter denk ik dan maar. Bovendien kennen ze de weg blindelings en denken ze precies te weten wat wel en wat niet kan. Dat zal bij jullie ook zo wezen. Trouwens, stap eens in A'dam in een taxi. Die kunnen er ook wat van hoor!! Zoals ik het lees hadden jullie het resort idee op dat eiland. Het zwart op de voeten en de kleren was je er weer af, de verf is wat minder leuk. Hoop dat je dat ook hebt weg gekregen. Nou, dan zit dit gedeelte er ook al weer bijna op. Op naar het volgende avontuur.
    Groetjes...

• 21 September 2011 - 09:38

Mary:

Hoi Irma en Herman,
    Weer mooie foto's van de markt met al die felle kleuren van groenten en fruit. Daarvoor ga ik ook meestal naar een markt in het buitenland om de producten van het land te zien. Zo'n mooi gezicht vind ik dat.
    Het autoritje zal wel af en toe met ogen dicht zijn geweest voor jullie. Gelukkig is het voor jullie goed gegaan, want je bent toch overgeleverd aan andermans rijvaardigheid. In ieder geval ook heerlijk genoten van het mooie weer. Het zal daarom voor jullie wel even wennen zijn als je terug bent in Nederland.
    Groetjes,