Dag 9, Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Herman Oomen - WaarBenJij.nu Dag 9, Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Herman Oomen - WaarBenJij.nu

Dag 9, Ubud

Door: Herman Oomen

Blijf op de hoogte en volg Herman

12 September 2011 | Indonesië, Ubud

Gisteren was het een kort reisverslag omdat we erg laat in Ubud aankwamen. We werden onvangen door de gids die ons rondtoert over Bali. Hij wist niet dat we uit Singapore kwamen, een communicatiestoornis met het bureau die deze reis in Bali en Lombok cooordineert.
Dan eerst nog de kamer inrichten, vlug nog wat eten en de weinige tijd die overbleef gebruiken om een blogje te maken voordat het restaurant sloot.
Dat en de Lobby zijn de enige plekken waar je gratis WIFI hebt, dus als zij sluiten is het einde oefening.
Vannacht weinig geslapen want Irma was aan het spoken, ze was misselijk, waarschijnlijk van de malariapil die we gisteren voor het eerst hebben ingenomen.
Toch nog wat geslapen in ons hemelbed en daarna ontbijt in het open restaurant, wel gezellig.
Eerst nog even wat dingen uitgezocht en daarna, op deze vrije dag, maar eens op weg naar het centrum van Ubud.
Wat mij gisteravond in het donker al opviel, de staat van de wegen en vooral de trottoirs is dramatisch slecht. Komt nog bij dat je versteld staat van het volkomen ontbreken van besef bij de bevolking van de grotere steden op Bali om zorg te dragen dat ze hun eigen leefomgeving schoonhouden.Wat een onbeschrijvelijke bende overal!
En doodzonde dat, wat eens mooie oude gebouwen waren volledig verwaarloosd en vervallen zijn.
Wat wel leuk te zien is dat er overal van die kleine bakjes met offertje op de grond of bij tempeltjes en/of andere, voor hun belangrijke plaatsen geplaatst zijn.
Deze offerandes vinden 3x op een dag plaats, en deze offertjes worden op de grond en op hogere plaatsen aangebracht. Dit heeft te maken met demonen (laag) en goden (hoog) die goed gestemd gehouden moeten worden.
Het barst hier van de winkeltjes en restaurants, om nog maar niet te praten over hotels en "Resorts" met een groot woord.
Het is wel een vriendelijk volkje en niet echt opdringerig.
Het hotel waar wij inzitten kon ik vandaag wat beter bekijken en ziet er wel aardig uit. Het is schoon en netjes, maar na de hotels in Malakka en Singapore geen hoogvlieger.
Nu is het ook een beetje oneerlijk om appels met peren te vergelijken.
Wij zijn wel tevreden ermee, maar voor maar een paar dagen.
Vanmiddag vrijwel helemaal niets gedaan, even naar het centrum van Ubud gelopen, daar wat gedronken en doorgelopen naar de naburige pasar. Altijd een belevenis om over zo'n pasar heen te lopen, keus genoeg. Voor het eerst zie ik ook iemand bedelen, dat kom je niet veel tegen hier. Daarna naar de overkant om het paleis te bezichtigen. Nu is het een beetje rommelig omdat ze aan het repareren zijn, maar wel interessant om te bekijken. Op de terugweg zien we nog een processie voorbijkomen.
Terug in het hotel rustig buiten gezeten en de accu opgeladen voor de komende, ongetwijfeld drukke dagen, die gaan komen.
Avondeten hebben we genoten in het restaurant aan de overkant, uitstekend eten moet ik zeggen.
Daarna nog even geprobeerd om een stukje te lopen, maar dat is de duivel verzoeken. Voordat je het weet lig je in het roetdonker op je postzegel door alle gaten en niveauverschillen in de stoepen!
Dus om ongewenste ongelukken te voorkomen maar weer terug naar het hotel waar ik nu het stukje zit te schrijven.
Morgen de eerste dag van de rondreis met als gids Robert, een oudere Balinees die uitstekend Nederlands praat, en chauffeur Tut
Wederom een kort stukje, maar dat heb je gauw als je niet veel beleeft.

• 12 September 2011 - 14:23

Mary:

Hoi , hoi,
    Ik heb bij mijn bezoek aan Bali helemaal geen malariapillen geslikt, omdat op Bali zo goed als geen malaria voorkomt. Vevelend als je van de malariapillen zo ziek van bent.
    Ja, Bali heeft heel slecht onderhouden wegen en na de luxe van Malakka en Singapore valt dat meteen op. Maar het land is zo mooi en mensen zijn heel vriendelijk. Er is ook veel te zien zoals zonsondergang op Uluwatu, Tanah Lot, in Kuta grootste moderne Mall. In Ubud zilversmeden en houtsnijwerk en monkey forest. Wij hebben in Sanur gezeten, d.i. ongeveer een km of 5 van Ubud vandaan. Heeft een mooi strand met een lang weg/boulevardje langs de zee ongeveer 4 a 5 km lang. Goed te lopen. Veel strandcafeetjes waar je heerlijk kunt eten of wat drinken. Genoeg te beleven op Bali.
    Groetjes,

• 12 September 2011 - 15:42

Tien:

Mooie hotelkamer! Het ziet er schoon en koel uit. Je kan het slechter treffen!! Het kan natuurlijk zijn dat de roepia's ontbreken om trottoirs, wegen en gebouwen te herstellen. Dat is ook een beetje afhankelijk van het bestuur wat er zit. Steken zij er geen geld en energie in, dan vindt de bevolking het ook wel goed. Uiteindelijk heeft het merendeel van de inwoners de grootst mogelijke moeite om het hoofd boven water te houden. Het onderhoud van hun omgeving staat daardoor nou niet bepaald boven aan hun lijstje. Jammer, maar waar. Jullie hebben in ieder geval een knap onderkomen en lekker gegeten. Hopelijk hebben jullie een paar interessante dagen voor de boeg met mooi weer voordat jullie weer verder gaan. Blijf vooral ook foto's maken. Het is leuk om er een beeld bij te hebben.
    Groetjes...

• 13 September 2011 - 11:07

Mary:

Wat betreft dat de bevolking van Bali het zo wel goed vindt ivm met onderhoud ben ik niet mee eens. De "grote leiders" hebben jarenlang, misschien wel eeuwenlang de gewone bevolking uitgezogen en het geld in eigen zak gestoken. Rijken zijn daar rijker geworden en vruchtbaar grond is van de balinese boeren, zonder eerlijke tegemoetkoming toegeëigend om buitenhuizen te bouwen. De mensen daar hebben lijfelijk geleerd om zich aan te passen en niet teveel te klagen, zoals in westerse landen wel mogelijjk is.