Dag 13, Lovina - Candidasa - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Herman Oomen - WaarBenJij.nu Dag 13, Lovina - Candidasa - Reisverslag uit Candidasa, Indonesië van Herman Oomen - WaarBenJij.nu

Dag 13, Lovina - Candidasa

Door: Herman Oomen

Blijf op de hoogte en volg Herman

16 September 2011 | Indonesië, Candidasa

Redelijk op tijd vertrokken want we hebben weer een tempeldag.
Een kort ritje naar Pura Beji, een Subak tempel, gewijdt aan de godin van de landbouw, Dewi Sri. Het is gelegen in Sangsit, met vlak daarbij gelegen een leuk rijstveld.
Voordat je ook maar een tempel mag betreden moet je eerst een sarong aan en een sjaal.
Het is een tempel zoals vele anderen, en het ontgaat mij een beetje wat hier zo bijzonder aan is.
Het enige dat ik kan bedenken is dat hij gemaakt is van rose zandsteen, daar vindt je er niet veel van. Tussen de onvermijdelijke beelden van goden zien we ineens twee kleine beeldjes van soldaten! Een beetje een disonant tussen het geheel, ik begrijp niet wat hier de bedoeling van is, gids Robert ook niet.
Vervolgens moeten we weer bergop, een nooit eindigende achtbaan van bochten en haarspeldbochten, ontzettend steil. Ik wordt er zelfs een beetje beroerd van, het evenwichtsorgaan raakt in de war en de oren slaan volledig dicht.
Na over de top op 1800 meter te zijn gegaan weer naar beneden waar we halverwege, bij Kintamani een geweldig uitzicht op de nog steeds werkende Gunung Batur zouden moeten hebben. Helaas, het was zo heiig dat het letterlijk en figuurlijk een beetje de mist in ging, ook het zicht op het nabijgelegen meer was zeer slecht.
Dus blijft er weinig anders over om maar verder te gaan, en dan komen we aan in Bangli, bij de belangrijkste tempel voor de Hindoeisten op Bali, Pura Kehen, opgedragen aan de god van het vuur.
Gebouwd in de 11e eeuw op 3 terrassen is het een indrukwekkende tempel, ook hier veel trappenwerk, wat Robert slecht afgaat. De bloedhete zon, in combinatie met dit vele klauterwerk, begint zijn tol te eisen. Hij is uiteindelijk al 70 jaar, maar moet nog steeds centjes verdienen omdat zijn vrouw is overleden en zijn kinderen de deur uit zijn. Veel keus heb je dan niet.
Maar goed, de tempel oogt een beetje vervallen, maar het is niet schoon te maken omdat het gebouwd is van lavasteen. Als je met je nagel over de steen schraapt laat het meteen los. Dus schoonmaken zou de tempel meer beschadigen dan goed doen.
Wel heel interressant om er door heen te lopen.
We vonden eigenlijk dat we maar eens moesten gaan eten en toileteren, want de weg was nog lang. Gevraagd aan Robert of er niet een leuk restaurant in de buurt was met een mooi uitzicht. Ja hoor, die was er met een schitterend uitzicht.
Dus terug de berg op en inderdaad kwamen we bij een prachtig restaurant aan in Rendang. Over het uitzicht had hij niets teveel gezegt, indrukwekkend, zie foto's.
Onbegrijpelijk dat de Jong Intratours dit niet in zijn rondreizen opneemt, FOXreizen was er wel! Lekker gegeten en genoten van het uitzicht, het blijft toch facinerend te zien hoe al die terrassen zijn aangelegd, heel kunstig.
Met moeite afscheidt nemend gaat de tocht verder, naar Klungkung, de derde hoofdstad van Bali.
Bali heeft tijdens zijn bestaan al 4 hoofdsteden gehad. Klungkung was onder de Nederlanders de hoofdstad, en na de Reformatie werd dat DenPasar.
Daar bezoeken wij het voormalig paleis en tevens Hooggerechtshof Klungkung Taman Gili .
Daar werd recht gedaan door een rechtbank van drie rechters en drie Brahmana priesters, gezeten aan een tafel, de beschuldigden ervoor.
Verder staat er ook nog een overdekt pleintje in het water, waar de vorst zijn gasten ontving.
In deze stad ook wat flessen water en andere inkopen gedaan omdat volgens Robert deze zaken peperduur zijn in het hotel waar we heen gaan.
Om de dag af te sluiten nog maar eens naar een tempel, dit keer in het plaatsje Goa Lawah, nabij Candidasa. Gelegen langs de snelweg, met aan de overkant de kust met zwart zand. Het is een Hindoeistische tempel met onbekende naam, grotendeels gelegen in een grot en bewaakt door duizenden vleermuizen. Leuk om te zien, maar ook niet meer dan dat. Jammer dat we net te laat waren voor de gebedsceremonieel.
Waarschijnlijk krijg je steeds minder interesse voor deze tempels omdat je er teveel ziet.
Na het maken van wat foto's gaan we door naar het hotel in Candidasa.
Het ligt weggemoffeld in een smerige, rommelige desa tegen het strand aan. Luxieus, maar ik heb er helemaal niets mee! Geen gevoel van: wat leuk, of hier voel ik me thuis. Hij heeft goede beoordelingen op Zoover, het zal ook wel, maar alles is inderdaad peperduur, het eten, internet, etc.
Je hebt overigens weinig keus om ergens anders te gaan eten, je zit 20 minuten weg van het centrum van Candidasa en verder niets in de buurt. Van God en alleman verlaten!
Vandaag windkracht 27 bij het zwembad, je moet alles vasthouden anders waait het weg. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar het is het niet voor ons. Wel erg vriendelijk personeel. Geef mij maar een gewoon gezellig hotel. Maar we zingen het wel uit.
Morgen nog een klein tripje, dan een middag rust. Overmorgen naar Lombok.

• 16 September 2011 - 18:50

Tien:

Kijken jullie een beetje uit dat jullie zelf geen tempel worden. Ik wist niet dat jullie zo in tempels geintresseerd waren! In ieder geval komen jullie volledig aan je trekken als ik dat zo lees. Als het zo door gaat werken we in nederland ook door tot ons 70e en misschien nog wel langer. Ik las laatst een stukje over een sherpa van in de negentig die de hymalaya nog beklom als gids. Hij is pas geleden overleden tijdens een van die tochten. Gestorven in het harnas om het zo maar te zeggen. Wat hebben wij het in het westen dan goed. Jammer van het hotel. Natuurlijk maken zij er mooi misbruik van dat ze op een flinke afstand van eventuele concurrentie zitten. Gelukkig blijven jullie er niet lang. Mooie foto's weer!
    Groetjes...

• 17 September 2011 - 08:58

Arie En Wil:

Het is wel een actieve reis, jullie zullen wel blij zijn met een middag rust anders kom je uitgeblust thuis.
    Groeten

• 17 September 2011 - 22:20

Mary:

Hallo Irma en Herman,
    Wat een volle reisagenda hebben jullie. En veel tempels bekeken. Moeilijk om ze uit elkaar te houden. Zoeken jullie zelf je tripjes uit of was het al in Nederland bepaald voordat je de reis ging plannen?
    Groetjes,

• 14 Augustus 2021 - 20:30

Willemien:

irma wil zich niet laten vaccineren, in 2021, dus zoveel jaar laten dan dit jaarverslag, heeft zij voor deze tropische reis wel vaccinaties gehaald?