Dag 12, Lovina - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Herman Oomen - WaarBenJij.nu Dag 12, Lovina - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Herman Oomen - WaarBenJij.nu

Dag 12, Lovina

Door: Herman Oomen

Blijf op de hoogte en volg Herman

15 September 2011 | Indonesië, Batavia

We moeten wel weer erg vroeg op deze keer, 5 uur, zo vroeg sta ik niet eens op naar mijn werk. Maar ja, wil je niet letterlijk en figuurlijk de boot missen, dan moet je wel.
Om 6 uur vertrekken we met ongeveer 40 bootjes vol met mensen uit diverse hotels. Het is een soort catamaranmodel, een smalle romp waar je niet prettig in zit, en aan elke kant een draagboom tegen het omslaan.
Hiervoor heb ik mijn tegenzin tegen varen in dit soort kleine bootjes opzij moeten zetten omdat ik normaal altijd zeeziek wordt. Maar het valt allerzins mee, geen last gehad.
Een redelijk stuk uit de kust komen we de eerste dolfijnen al tegen. Moeilijk te filmen, laat staan te fotograferen omdat je nooit weet waar ze opduiken, en voordat de boten zover zijn dat ze in de buurt van hun zijn, hebben ze natuurlijk alweer de plaat gepoetst. Ze spelen gewoon een kat en muisspel met ons, niet andersom. Ik heb overigens geen foto's ervan, de camera's zijn thuis gebleven, omdat ik bang was dat ze water zouden maken. Alleen de filmcamera was mee. Geen overbodige maatregel bleek later. Ik hoop dat de filmcamera niets opgelopen heeft.
Al met al een leuke ervaring, het vroege opstaan waard.
Daarna wat opgeknapt, droge kleren aangetrokken en ontbeten.
Robert stond alweer klaar om ons naar de volgende tempel te brengen, een Bhoedistische dit keer in Banjar, genaamd Brahma Vihara Arama. Het is de grootste Bhoedistische tempel op Bali.
Hiervoor moesten we weer omhoog de bergen in, het ligt op een aantal terrassen, gebouwd tussen 1960 en 1970. Het is flink trappen lopen maar je krijgt er wel wat voor terug. Een mooi complex, de moeite waard om er heen te gaan. Het is nog steeds volop in gebruik met elke maand 2 andere priesters van dienst.
De volgende stop zijn de warmwaterbronnen Air Panas Banjar in Banjar. Het bestaat uit drie zwembaden, twee kleine en een groot bad gevuld met groenkleurig zwavelwater, Elk zwembad heeft zijn eigen temperatuur, van erg warm, iets minder warm en het grote zwembad is redelijk warm.
Nou is dit niet mijn ding, maar gisteren reageerde gids Robert teleurgesteld dat we er niet heen wilden. Waarschijnlijk krijgt hij een kleine commisie voor elke tourist die hij er heen brengt. Ik wilde hem ook niet het eten uit de mond halen, dus besloten we vanmorgen dat we er toch maar heen gingen, hij blij. Wel maakte ik hem duidelijk dat ik wel zoveel mogelijk van de middag wilde gebruiken om even uit te zakken aan het zwembad en mijn kleurenschema moest bijwerken.
Dus naar de warmwaterbronnen, toch wel leuk, maar na een paar minuten in het water had ik het wel weer gezien, hij tevreden, en wij weer terug naar het hotel.
Waarschijnlijk heb ik de goden toch weer tegen de schenen geschopt, want nauwelijks aan het zwembad gelegen was de zon meer afwezig dan aanwezig.
Toch wel een paar uren rustig gelegen en mensen bekijken,onze liefhebberij.
Uiteindelijk toch maar naar onze kamer en vast wat spullen ingepakt voor morgen. Daarna nog even verderop gekeken langs de kustlijn of er nog een restaurant was dat onze belangstelling trok, maar uiteindelijk toch weer gekozen voor het restaurant van het hotel. Niet verkeerd en de prijzen liggen niet ver uit elkaar. Het voordeel is hier dat ik na het eten in het restaurant dit stukje kan schrijven, dat is ook wat waard.
Het zit er hier weer op, morgen naar Candidasa.

  • 16 September 2011 - 07:15

    Mary:

    Hallo Irma en Herman,
    Mooie actieve dag hebben jullie gehad, maar wel erg vroeg om op te moeten staan. Maar zoals ik me herinner is het op Bali al om 6 uur al licht. Die warmwaterbronnen zijn dat ook zwavel-bronnen? Ik ben toen ook naar heetwaterbronnen geweest, maar ik weet niet of het in Banjar was. Ik kan me tenminste die trap naar boven niet herinneren. Het water had een heel aparte groene kleur (van de zwavel) en schijnt een geneeskrachtige werking te hebben op huidaandoeningen.
    Mooie tuin hebben jullie bij je hotel.
    Groetjes,

  • 16 September 2011 - 07:17

    Arie En Wil:

    Jullie besteden de tijd wel nuttig door zoveel mogelijk te bekijken. Mooie foto,s. Een kleurenschema is niet belangrijk Herman, een week thuis en je bent het weer kwijt.
    Groeten

  • 16 September 2011 - 19:02

    Tien:

    Gelukkig zijn jullie ook vandaag weer naar een tempel geweest. Je zou anders ontwenningsverschijnselen krijgen. Grapje! Leuk dat jullie naar de warmwaterbronnen zijn geweest.Is weer wat anders. Jammer dat het zonnetje jullie weer in de steek liet. Ligt het aan de tijd van het jaar soms?
    Passen jullie op dat jullie niet opgepakt worden voor voyeurisme!!
    Jullie vinden mensen kijken wel heel erg leuk. Ook een grapje! Flauw he.
    Groetjes...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Herman

Actief sinds 05 Juli 2011
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 28582

Voorgaande reizen:

02 September 2019 - 24 September 2019

Singapore-Kuala Lumpur-Malakka

07 September 2014 - 27 September 2014

Singapore-Kuala Lumpur-Langkawi

04 September 2011 - 26 September 2011

Rondreis Bali-Lombok

Landen bezocht: